Тайните на успешния Kickstarter, част IV: Доставка

Доставка

Достигането на целевата сума е супер, но работата не спира там. Изпращането на наградите звучи просто, но може да ви докара и доста главоболия, ако не разучите предварително как стоят нещата. Затова – ето няколко неща, които може би ще е добре да знаете, преди да започнете да изпращате своя завършен продукт. Всъщност, това е нещо, което трябва да имате предвид още в по-ранна фаза, защото бекърите ви трябва да знаят колко ще им струва доставката. Понякога това може да е решаващ фактор за тях – дали да купят вашия продукт, или да затворят страницата на вашия Kickstarter проект.

  • Разучете, планирайте и имайте предвид бюджета си! Добрите новини са, че ако четете това, значи вече разучавате. Дотук добре! Сега помислете – само към една държава ли ще доставяте? Може би само даден регион? Ще изпращате ли пратки до САЩ, Япония, Египет? Цените за доставка са много различни и има много опции за изчисляването им. В България имаме „Български пощи”, чиято лоша слава може би е малко преувеличена и малко по-нататък ще ви кажем защо. Имаме обаче DHL, FedEx и други частни логистични компании, които също могат да ви бъдат от помощ. Във всички случаи обаче трябва да прецените дали ще изпращате пратките с номер с проследяване и застраховка (до 50% по-скъпо) или без тях (по-евтино, но по-рисковано). Смятате ли в крайната сума ДДС-то, което се начислява при презокеански доставки? Така например, пакет от САЩ до България ще бъде оскъпен с 20% (върху цената на продукта + цената на доставката). Така че ако ви изпратят продукт за $75 с $25 доставка, на митницата ще трябва да платите $120, плюс допълнителни такси. Положението е сходно, когато и вие изпращате продукти отвъд океана.
  • Взимайте трудните решения. Доставки до целия свят – звучи примамливо, но доставките до държави като Италия могат да се окажат по-трудни от очакваното. Много търговци отказват да доставят там, защото италиансктие пощенски служби имат доста лоша слава – изостанали, бавни, скъпи, корумпирани; митницте им бавят доставки с месеци, а много от тях просто се губят (или биват откраднати). Затова помислете пак преди да кажете гордо, че доставяте навсякъде по света – защото не само Италия има такива проблеми с пощите. Китай, Русия и повечето държави в Южна Америка имат толкова много допълнителни такси, изисквания и/или забрани, че ще е добре да прецените възможно най-бързо дали изобщо ще доставяте до тези държави.
  • Производство. Ако сте намерили за наложително (или по-евтино и удобно) вашият продукт да се произвежда в друга държава – изпратете го директно от там, а не го доставяйте първо до България и чак после до бекърите, защото може би ще ви излезе доста по-скъпо. Преценете дали няма да ви излезе по-евтино да ползвате местните пощенски услуги и преценете. В не всички случаи това е правилното решение, но е хубаво да го имате предвид.
  • Гответе се за хаос. Споменахме, че доставките до някои държави са трудни, но всяка държава си има проблеми с пощенските услуги, дори САЩ, където също могат да ви втежнят живота. Членовете на нашата вече не толкова тайна среща споделиха с нас, че са изпратили продукти до САЩ с DHL, които от своя страна ги препратили на USPS, а накрая някои бекъри получили празни кашони с бележка „Съдържанието е изгубено”. Дори повече пратки пристигали счупени. Създателите на “Chaos Reborn”, например, използвали компания за доставка на тениските им, но не останали никак доволни, след като дори не успели да изпратят всички тениски, така че се наложило да свършат работата сами.
  • По-малки = по-лесно. Големите кутии, като например колекционерските издания, безпосрно са много готини, но доставката им до друга държава, особено отвъд океана, може да излезе доста, доста скъпо. Момчетата от “Wolfed” смятат, че пратките под 2 килограма и малки размери имат много по-голям шанс да пристигнат. Те изпратили 500 пратки с „Български пощи” и всички пристигнали успешно.
  • Планирайте изпращането с пощенския офис.
    Мислите ли, че от „Wolfed” просто са се появили един ден в пощата с 500 кашона и са ги изпратили един по един? Да, би било велик начин да се появиш в пощата, но надали ще доведе до добри резултати. Затова те говорили предварително с мениджъра на пощенската станция, уговорили ден и час и нещата се случили. Използвайте една такава среща, за да попитате колко ще ви струва всичко, а и за да добиете обща представа колко време би отнело на пратките да пристигнат.
  • Питайте за отстъпка. Надали някъде ще ви дадат такава, ако не си я поискате. Изпращането на голям брой пратки ви превръща в приоритетен клиент и може да опитате да свалите малко крайната цена. Например, ако успеете да спестите по 25 стотинки напратка, а имате 500 от тях, това са… 125 спестени лева. Може да не изглежда като чак толкова много, но след цял ден в пощата, може да ви се прииска да си подарите една хубава вечеря. Или две. Или месец храна, защото все пак сме в България.
  • Бъдете търпеливи. За съжаление, не може просто да си стоварите кутиите в пощата, да си тръгнете и да оставите някой служител да се занимава с всички пакети. Ще трябва да попълните доста документация, да сортирате кутиите по тегло и да отворите всяка от тях, за да се вижда съдържанието им. Това може да запълния деня ви, затова се пригответе – ще отнеме време.
  • Имайте резервен план. Ако се случи нещо ужасно като това някои от пратктие ви да се изгубят по пътя, трябва да имате резервен план. Заменете изгубените пратки възможно най-бързо, ако доставката се проточва прекалено дълго. Понякога бекърите искат да възстановите парите им, ако решат, че пратката им е изгубена, затова отрано им предоставете ориентировъчна дата на доставка. Ако пакетът не пристигне до тази дата – обяснете ситуацията, извинете си и изпратете друг пакет. И ето затова пратките се пращат със застраховка.
  • Дръжте бекърите си в течение! Да поствате редовно в Kickstarter страницата си е нещо фундаментално, но краят на кампанията не значи, че трябва да спрете да го правите. Уведомете бекърите си, когато наградите им са готови да бъдат изпратени, снимайте кашоните (без имена и адреси, разбира се) и им дайте ориентировъчната дата за доставка. Дайте на себе си и пощите достатъчно време! Така например, ако пратка до дадена държава обикновено отнема 1-2 седмици, кажете „7 до 14 работни дни”, което ще ви даде още малко време, преди да започнат да ви тормозят с „Къде ми е пратката?”. И все пак – бъдете да отговорите на всевъзможни въпроси относно доставките.

Имате ли други въпроси за своята Kickstarter кампания? Не се притеснявайте да ни питате тук или във Facebook страницата ни!